Pri informáciách si všímame štyri základné činnosti:
- získavanie
- uchovávanie
- spracovanie
- šírenie
Informácie zbierame preto, aby sme mohli komunikovať, čiže šíriť ich tak, aby ich niekto prijal, porozumel im a použil ich.
Komunikovať (z lat. communicatus) znamená dorozumieť sa, odovzdať a prijať – vzájomne si vymieňať informácie, preniesť a šíriť, sprístupniť a spájať sa.
Formy komunikácie:
- z úst do úst
- pošta
- telefón
- telegraf
- mobil
- rádio
- noviny
- televízia
- fax
- internet
Internet, aj keď ho nik neriadi, vytvára na miliónoch počítačov priestor pre obrovskú virtuálnu knižnicu informácií.
Myšlienky alebo fakty sa stávajú informáciami až vtedy, keď sa vyjadria mimo našej mysle s cieľom odovzdať ich ďalším ľudom, ďalej ich šíriť.
Vývoj zaznamenávania informácií:
- obrázky (jaskynné kresby – 9 tis. r. p. n. l.)
- symbol (zjednodušenie obrázkov, tzv. obrázková skratka)
- obrázkové písmo
- hláskové písmo
Hláskové písmo predstavuje malú množinu znakov (20-30), vďaka ktorým môžeme poskladať jednotlivé slová. Umožňuje zachytiť hovorené slvo do tvaru vhodného pre zrak a vďaka nemu začali ľudia komunikovať na veľké vzdialenosti.
Veda, ktorá sa zaoberá znakmi a ich významom, sa nazýva semiotika. Skúma ako možno informáciu odovzdať, šíriť ďalej a akým spôsobom znaky vyjadrujú svoj význam.
V poslednom desaťročí vzniklo mnoho obrázkových jazykov, ktorým každý rozumie a uľahčujú komunikáciu.
- systém dopravných značiek
- značky na oblečení (informujú nás o spôsobe prania, žehlenia, …)
- značky na turistických mapách
- značky na displeji mobilu (zmeškaný hovor, sms, …)
Úloha: Uveďte ďalšie príklady obrázkových jazykov.
Obrázkové písmo obohacuje text, napomáha pochopeniu, podporuje ľahšie zapamätanie si textu, zvyšuje jeho informačný obsah.
Obrázkové abecedy nájdeme v počítači:
- rôzne typy písma v textovom editore (Webdings, Wingdins)
- vkladanie symbolov
- ikony
- tlačidlá na paneli nástrojov
- dialógové okná
Obrázky informujú o faktoch, popisujú nejakú činnosť a sú návodmi na riešenie problému.
Použitá literatúra:
Kalaš, I. Informatika pre stredné školy, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 2001, ISBN 80-10-00528-2